UWAGA!!!
AKTUALIZACJA 23 MARCA 2017 R.
Uprzejmie informujemy, że NFOŚiGW podjął decyzję o zmianie terminu zakończenia naboru ciągłego w ramach programu priorytetowego „Poprawa jakości powietrza Część 2 Zmniejszenie zużycia energii w budownictwie”.
Nabór zakończy się w dniu 31 marca 2017 r.
Celem programu jest poprawa jakości powietrza poprzez modernizację energetyczną budynków, oraz zmniejszenie zużycia energii w budownictwie.
Nabór wniosków na w/w konkurs planowany jest do 30.06.2016 roku.
Możliwe będzie pozyskanie dofinansowania w formie dotacji i pożyczki. Intensywność dofinansowania w formie dotacji będzie wynosiła do 85 % kosztów kwalifikowanych, zaś w formie pożyczki do 50 % kosztów kwalifikowanych. Dofinansowanie, zarówno w formie dotacji i pożyczki, może zostać zwiększone o 5 punktów procentowych w przypadku zastosowania w budynku odnawialnych źródeł energii (OZE) lub o dodatkowe 5 punktów procentowych w przypadku zastosowania w budynku systemu zarządzania energią, pod warunkiem, że suma udzielonego dofinansowania w formie zwrotnej i bezzwrotnej, nie przekroczy 100% kosztów kwalifikowanych.
Istnieje możliwość zbilansowania całości kosztów zadania.
Najprawdopodobniej możliwe będzie również zaliczenie do projektu kosztów poniesionych po 01.01.2016 roku, co mogłoby się przyczynić do zwiększenia poziomu dofinansowania bezzwrotnego.
W ramach programu kwalifikowane będą koszty w następujących kategoriach:
- Przygotowanie przedsięwzięcia:
- koszty wykonania dokumentacji projektowej będącej podstawą uzyskania ostatecznego pozwolenia na budowę (jeśli jest wymagane) lub zgłoszenia robót, w tym koszty wykonania audytu energetycznego określającego spodziewany efekt energetyczny i ekologiczny,
- koszty wykonania ekspertyz mykologicznych oraz dokumentacji technicznych niezbędnych do wykonania robót mających na celu likwidację zawilgocenia i jego skutków na termomodernizowanym budynku,
- koszty wykonania dokumentacji projektowej wykonania systemów zarządzania energią w budynku.
- zarządzanie przedsięwzięciem – koszt nadzoru inwestorskiego w wysokości do 3 % kwoty kosztów kwalifikowanych,
- realizacja przedsięwzięcia – kwalifikuje się koszty zwiększenia wartości istniejących środków trwałych, w tym: koszty robocizny i nabycia materiałów oraz urządzeń pod warunkiem, że pozostają one w bezpośrednim związku z celami przedsięwzięcia objętego wsparciem, w wyłączeniem kosztów nabycia nieruchomości zabudowanej oraz zakupu gruntu,
- podatek od towarów i usług (VAT) – podatek od towarów i usług (VAT) jest kosztem kwalifikowanym tylko wówczas, gdy jest on faktycznie i ostatecznie ponoszony przez Beneficjenta, a Beneficjent nie ma prawnej możliwości odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego w jakiejkolwiek części, zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług.
Warunkiem otrzymania powyższego dofinansowania jest m.in. minimalny koszt całkowity przedsięwzięcia lub zadania powyżej 100 tys. zł z wyłączeniem kosztów wykonania dokumentacji projektowej robót budowlanych, ekspertyz mykologicznych oraz dokumentacji technicznych.
Dofinansowanie może być udzielone na przedsięwzięcie/zadanie, które nie zostało zakończone (tj. odebrane Protokołem końcowego odbioru robót) przed dniem złożenia wniosku o dofinansowanie.
Wśród Beneficjentów w/w programu znajdują się zarejestrowane na terenie Rzeczypospolitej Polskiej:
- podmioty prowadzące działalność leczniczą w zakresie stacjonarnych i całodobowych świadczeń zdrowotnych w formie: w szczególności Szpitali, Zakładów opiekuńczo – leczniczych, Zakładów pielęgnacyjno – opiekuńczych, hospicjów, wpisane do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą, o którym mowna w ustawie z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej,
- podmioty prowadzące muzea wpisane do Państwowego Rejestru Muzeów (zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 13 maja 2008 r. w sprawie sposobu prowadzenia Państwowego Rejestru Muzeów, wzoru wniosku o wpis do Rejestru, warunków i trybu dokonywania wpisów oraz okoliczności, w jakich można zarządzić kontrole w celu ustalenia, czy muzeum spełnia nadal warunki wpisu do Rejestru),
- podmioty prowadzące domy studenckie, zgodnie z ustawą z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym,
- podmioty będące właścicielem budynku wpisanego do Rejestru zabytków zgodnie z ustawą z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.
- kościoły, kościelne osoby prawne lub związki wyznaniowe w rozumieniu odrębnych przepisów.
Dofinansowaniem będzie mogła być objęta termomodernizacja budynków muzeów, szpitali, zakładów opiekuńczo – leczniczych, pielęgnacyjno-opiekuńczych, hospicjów, obiektów zabytkowych, obiektów sakralnych wraz z obiektami towarzyszącymi, domów studenckich oraz innych przeznaczonych na potrzeby kultury, kultu religijnego, oświaty, opieki, wychowania, nauki.
W zakresie zmiany wyposażenia obiektów w urządzenia o najwyższych, uzasadnionych ekonomicznie standardach efektywności energetycznej związanych bezpośrednio z prowadzoną termomodernizacją obiektów w szczególności:
- ocieplenie obiektu w tym: ścian, podłóg na gruncie, stropów, stropodachów, dachów
i innych przegród,
- wymiana okien,
- wymiana drzwi zewnętrznych,
- przebudowa systemów grzewczych (wraz z wymianą źródła ciepła),
- wymiana systemów wentylacji i klimatyzacji,
- zastosowanie systemów zarządzania energią w budynkach,
- wykorzystanie technologii odnawialnych źródeł energii,
- przygotowanie dokumentacji technicznej w tym audytów energetycznych
i ekspertyz mykologicznych,
- likwidacja zawilgocenia i jego skutków na termomodernizowanym budynku,
- wymiana oświetlenia wewnętrznego i zewnętrznego obiektu na energooszczędne.
Gwarantujemy, iż w wyniku w/w działań znacząco spadną koszty eksploatacyjne ponoszone przez Państwa, a budynki zyskają nowy atrakcyjny wygląd.
Nasz Instytut zająć się może dla Państwa wymienionymi poniżej działaniami, bądź kompleksowo, bądź w zakresie przez Państwa wskazanym z wymienionego poniżej:
- Inwentaryzacja pod potrzeby audytu oświetlenia i OZE oraz dokumentacji projektowej, w przypadku braku dokumentacji archiwalnej.
- Opracowanie audytów: energetycznego, oświetlenia i Odnawialnych Źródeł Energii.
- Analiza zakresu posiadanych audytów pod kątem możliwości pozyskania optymalnej punktacji. Ewentualnie naniesienie zmian w istniejących audytach pod warunkiem posiadania praw autorskich oraz plików wsadowych do audytów.
- Wskazanie założeń obowiązujących w Programie Warunków Technicznych oraz minimalnych parametrów, które muszą zostać spełnione przy aplikacji oraz zmian w audytach pozwalających uzyskać lepszą punktację i/lub wyższy poziom dofinansowania.
- Wyliczenie wysokości przysługującego dofinansowania, tj. luki finansowej na najwyższym możliwym poziomie.
- Opracowanie koncepcji pozwalającej na uzyskanie maksymalnej punktacji przy ocenie wniosku.
- Przygotowanie kompletnego wniosku aplikacyjnego.
- Opracowanie części ekologicznej wniosku, kompatybilnej z innymi dokumentami.
- Wyliczenia efektu ekologicznego.
- Przygotowanie optymalnego Harmonogramu realizacji projektów.
- Przygotowanie załączników do wniosku w części finansowej.
- Opracowanie harmonogramu rzeczowo-finansowego.
- Sporządzenie Analizy Kosztów i Korzyści.
- Opracowanie projekcji finansowej sprawozdań finansowych w okresie referencyjnym.
- Zgromadzenie wspólnie z Zamawiającym i przygotowanie wymaganych załączników i Oświadczeń.
- Opracowanie Harmonogramu pozyskiwania niezbędnych dokumentów.
- Opracowanie części finansowej wniosku.
- Opracowanie inwentaryzacji i opinii ornitologicznej.
- Nadzór nad zgodnością dokumentacji projektowej i kosztorysów z kosztami kwalifikowanym, o ile takowa będzie wymagana.
- Przygotowanie wniosków o wypłatę środków.
- Przygotowanie opisów faktur zgodnie z wytycznymi konkursu.
- Rozliczenie finansowe zadania.
- Rozliczenie efektu rzeczowego.
- Potwierdzenie efektu ekologicznego.
Współpraca nasza może także objąć przygotowanie stosownych zapisów do Planu Gospodarki Niskoemisyjnej.